mime-fullness

Mime-fullness is een samenwerking vanuit mime en fysiotherapie: Sjoerd Schwibettus, mimeacteur, docent en Rob Mattijssen, manueel fysiotherapeut, werken samen in een dynamische groepstraining. Om de week op de woensdagavond vanaf 2020.

Mime-fullness is een experimenteel bewegingsprogramma in ontwikkeling: Manuele fysiotherapie en mime corporel techniek training zijn op elkaar afgestemd en verbeteren houding en motorische functies. De inzichten en techniek vanuit de mime corporel en de manuele fysiotherapie zorgen voor een groot rendement, besef en hanteren van motorisch handelen als lopen, gewicht verplaatsen, articuleren van gewrichten en (tegen) kracht. Door de groepstraining en de dynamiek ervan zijn ook expressie en plezier een belangrijke voedingsbron voor klinische verbetering en ontwikkeling en zorgt ze ook voor ontdekking van bewegingsmogelijkheden.

 

De ruggengraat is het klavier van het lichaam


Sedert 2015 doet Sjoerd Schwibettus onderzoek naar emotie uitdrukkingen in het gezicht en in houdingen vanuit de ruggengraat. In samenwerking met Universiteit van Osnabruck, MAP ROC Den Bosch Koning Willem 1, ArtEZ univerity for the arts Arnhem, is er sinds de publicatie van Maskers Bewogen een voortdurend onderzoek naar met name lichaams uitdrukkingen in houding en motoriek waardoor de persoonlijke eigenheid van beweging en identiteit ook gevormd wordt. De ruggengraat speelt bij deze expressie van het lichaam een grote rol en vormt feitelijk de eigen houding in kracht-spanning, vorm, en dynamisch gewicht. Je kunt daardoor zeggen dat de ruggengraat het klavier van het lichaam is. Op de blog over lijfelijke poezie schrijft en publiceert Sjoerd Schwibettus hierover: Archetypes paper 1-2-3 geeft een samenvatting in het Engels maar ook op andere blogs kun je veel te weten komen over lichaamshouding en uitdrukking. https://sjoerdschwibettus.blogspot.com


                                                                                                 De golfbeweging


Het wetenschappelijk praktijk onderzoek is een cross over in discipline en denken. Naast hoe het anatomisch werkt, gelden ook de werkingangen en tradities van fysiek theater en dans. De vernieuwers op dit gebied als LeCoq, Decroux, Graham, Cunningham, Delsarte e.a. worden bij dit onderzoek betrokken en ingezet. Ook zijn de gedaanten vanuit de Commedia dell'arte een goede ijking om gewicht en spanning en de houding en uitdrukkingsvorm te begrijpen. De ruggengraat beweegt als een boog en golf in alle richtingen en wordt gedragen vanuit het staan en de voeten maar ook vanuit het centrale bodem-bekkenspieren gebied. De ruggengraat speelt in de bewegingsmogelijkheden en versterking ervan een nadrukkelijk belangrijke rol. Eind 2015 vond een presentatie van het onderzoek Emotie uitdrukkingen en Maskers voor fysiek theater op het symposium Maskers Bewogen plaats. Het boek is daar een weerslag van. In de Engelse nieuwe editie zijn een aantal nieuwe hoofdstukken over articulatie techniek en de ruggengraat opgenomen. de onderzoeksprogramma's werden getoond op het Internationale Fysio Crafta congres in Hamburg op 9-10 september 2018 en op het Musicphysio concres 6-8 september aan de Universiteit van Osnabruck. In samenwerking met Dr. Harry von Piekartz - Sjoerd Schwibettus werd met de Universiteit van Osnabruck later een digitale zelf oefen module ontwikkeld voor de gezichtsspieren die bij de emotie uitdrukkingen zijn betrokken.

    CONTACT US

Staringplein 33,

6821 DT Arnhem, Netherlands

    +31 (0)26-4425015

PROFILE

Lijfelijke poëzie:

de ruggengraat is het klavier van het lichaam.